Inköp John Deere

I helgen har jag tittat lite på det amerikanska jordbruksmaskinbolaget John Deere, och nu köpt in mig i bolaget. Jag kommer inte att tråka ut någon med en analys. Det är många andra här runt omkring som gör mycket bättre. Vad jag kan säga är att bolaget för tillfället känns billigt i förhållande till sin enorma storlek och stabilitet. Direktavkastningen är relativt låg men har ökats de senaste 11 åren. Rabatten bolaget handlas till kan härledas till den något dystra prognosen vad gäller större jordbruksmaskiner kommande år. I en värld med ökande befolkningsmängd och en begränsad brukbar mark kommer ett bolag som John Deere att fortsätta sälja maskiner som effektiviserar och ökar avkastningen på jordbruket.

Jag har även kikat lite på Vardia Insurance Group som nu är populär bland ett par bloggare. Efter min stora tur att hoppa in i Protector Försäkring runt 19 kr är det lättat vilja upprepa samma resa. Måste nu säga att jag har nyktrat till och försöker strama till min investeringsfilosofi, där har små bolag som Vardia (och Protector egentligen) inte någon plats. Det tar för mycket tid och energi att bevaka, något jag inte har idag.

Jag försöker bygga en portfölj jag kan lämna obevakad i alla fall en månad utan att det sker några katastrofer. I den tror jag John Deere passar bra, långsiktigt. Bolag med verksamhet inom områden som jobbar mot människans basala behov lockar mig; mat, energi, trygghet etc. Telefonförsäljande försäkringsbolag klarar jag mig utan.

Lämna en kommentar